Březen 2018

Česká klasická média versus sociální sítě.

12. března 2018 v 9:34 | Ing. Roman Mrázik
Česká klasická média versus sociální sítě: Podle chování občanů-čtenářů je zřejmé, že vliv těchto klasických médií na veřejnost je stále menší a menší. Vídím v tom dva důvody. Prvním důvodem je vysoce sporná objektivnost a vyváženost a druhým důvodem je alternativa v podobě sociálních sítí, která neobjektivitu klasických médií přeci jenom do značné míry vyvažuje.
Sociální sítě moc nemusím, protože u nemalé většiny přispívatelů se spíše jedná o obnažování svého osobního ega. A při vší úctě k těm normálním, mě hlavně děsí ty milióny frustrací, které se tam nacházejí a zřejmě budou nacházet a přibývat. To už je snesitelnějších těch "pár", které se dneska valí na čtenáře z našich klasických médií. Nicméně musím uznat, že konkurence sociálních sítí tedy aspoň vyvažuje a sráží tu neomezenou moc klasických médií, proti kterým se v době, kdy sociální sítě nebyly, nedalo prakticky nijak bojovat. A to je samozřejmě dobře, protože byť se tvrdí, že média jsou hlídačem demokracie a svobody proti jakékoliv zlovůli, pak je nutné si položit otázku, kdo hlídá média? Snad si někdo najivně nemyslí, že jsou to nějaké Rady, Komise, Komory nebo příslušné Úřady, jejichž členové jsou politicky nebo jakkoliv jinak volení. Zářné příklady jsou dohledové Rady, Komise, Úřady pro telekominukace, lékařství a energetiku. Proč máme nejdražší volání v Evropě, možná i na světě při směšně malém počtu operátorů na trhu? Proč je lékařská péče zbytečně předražená? O energetice a obnovitelných zdrojích ani nemluvě. Stačí se jenom podívat, z čeho se skládá cena jedné kWh elektřiny. Logické by bylo, kdyby se cena skládala jenom čistě z ceny výroby, distribuce ke koncovému spotřebiteli (rozvodné sítě) a DPH. Na otázky si odpovězte sami.
Dneska už je zřejmé, že jsou to sociální sítě, díky nimž ztrácí klasická média neomezenou možnost tak brutálně ovlivňovat veřejné mínění a v takovém rozsahu, jako tomu bylo dříve. Škoda, že není možná podobná veřejná kontrola výše uvedených Rad, Komisí a Úřadů.

Osobně se domnívám, že jakmile budou sociální sítě ještě více zdokonaleny, vliv klasických médií bude stále nižší (soukromých, neboť veřejná média jsou, a možná i nadále budou, placená koncesionářskými poplatky), což pravděpodobně způsobí odliv "sponzorů-chlebodárců" a reklamy a tím i jejich vlastní existenci. Na jedné straně to může být dobře, na druhé straně je otázkou, kdo a jak zase bude bdít nad sociálními sítěmi, aby se z nich nestalo to stejné.